Jūsų vaikas nevalgo daržovių ir vaisių? 5 vaikų psichiatro patarimai

Jūsų vaikas nevalgo daržovių ir vaisių? 5 vaikų psichiatro patarimai

2016-12-01

Juk kai esi sveikas ir dar lydimas sėkmės, rodos, viskas yra įmanoma ir lengviau pasiekiama. Sveikas vaikas geriau mokysis, nuosekliau sieks savo tikslų ir išmoks svarbių gyvenimo įgūdžių.

 

Žinomas vaikų ir paauglių psichiatras Linas Slušnys tvirtina, kad tinkamai sveikos gyvensenos vertybes savo vaikams diegiantys tėvai padės jiems išsiugdyti puikų imunitetą gyvenimo negandoms, krizėms ir ligoms. Vienas svarbiausių sveikos gyvensenos elementų – sveika mityba. Tačiau ką daryti, kai vaikas nemėgsta daržovių, vaisių, kitų sveikų ir augančiam organizmui naudingų maisto produktų ir atsisako juos valgyti?

 

„Tai neturėtų stebinti. Tai visiškai normalu, nes vaikai iš turimų pagundų sąrašo visuomet pasirinks tai, kas jiems skaniausia ir mieliausia. O pagundų aplinkui yra tikrai nemažai“, – sako psichiatras.

 

Jei nežinote, ką tokiu atveju daryti, šie penki vaikų ir paauglių psichiatro L. Slušnio patarimai yra kaip tik jums.

 

1. Atminkite, kad kuo mažesnis vaikas, tuo lengviau jį įtikinti, kodėl vieną ar kitą produktą valgyti yra sveika ir skanu. Būtų idealu, jeigu savo vaikus pirmiausiai išmokytumėte valgyti daržoves ir vaisius ir tik daug vėliau supažindintumėte jais su tokiomis saldžiomis pagundomis, kaip saldainiai, vaisvandeniai, bandelės.

 

Tiesa ta, kad kol vaikas nėra paragavęs suaugusių pasaulio skonių, jam net į galvą nešauna mintis, kad jis jų gali norėti. Šiuolaikiniame pasaulyje išvengti pagundų yra tikrai sunku, ypač, kai vaikas paauga. Todėl visiems tėvams kartais reikia imtis gudrybių, kad vaiko maisto dienos racione būtų gausu kuo įvairesnių daržovių.

 

2. Ar esate pastebėję, kad namie jūsų vaikas nevalgo kokių nors daržovių, bet pas senelius ar savo tetą jas ne tik noriai valgo, bet dar ir pats paprašo: „Noriu tarkuotų morkų, kurios pas tave tokios skanios!“. Patikėkite, jūs ne vieninteliai tėvai, kuriems įsiūlyti daržovių ar vaisių namuose niekaip nepavyksta, tačiau kitoje vietoje vaikas jas valgo pasigardžiuodamas.

 

Kodėl taip yra? Tokia vaiko reakcija yra natūrali, nes namuose tėvai dažniausiai akcentuoja, kad valgyti daržoves ir vaisius yra sveika. O svečiuose vaikui pateikiama ne daržovė, o emocija. Jei sugebėsite vaikui pasiūlydami daržoves suteikti ir teigiamas emocijas, daržoves mažylis krims su daug didesniu noru.

 

Būtent seneliai dažnai ir moka suteikti tas teigiamas emocijas savo anūkams. Jie turi daugiau gyvenimiškos patirties, o neretai ir laiko, kurio dirbantys tėvai paprastai negali skirti savo atžaloms.

 

3. Prisiminkite save vaikystėje. Žaidimai buvo vienas svarbiausių ir įdomiausių dalykų. Jūsų mažamečiai taip pat dievina žaidimus. Kartu žaisdami su savo vaiku jūs galite jį mokyti, suteikti jam žinių ir net įtikinti, kad paprastas salotos lapas yra jam ypač reikalingas, jeigu jis nori tapti tokiu stipriu kaip Betmenas ar tokia gražia ir geraširde kaip Snieguolė.

 

Kuo dažniau gretinkite skirtingų daržovių valgymą su jūsų mažylio mėgstamais filmukų, pasakų ar knygų personažais. Tai gali būti ir gyvūnai, ir žmonės. Pavyzdžiui, jei jūsų vaikas žavisi taikliais šauliais, galite jam sakyti, kad norint taip taikliai šaudyti reikia valgyti daug ir įvairių daržovių, nes jos padeda akims. Jeigu jūsų duktė nori turėti tokius nuostabius plaukus, kokius turi ir jos mylima princesė, galite savo atžalą patikinti, kad tai neįmanoma nesuvalgius raudono pomidoro.

 

Būtina atminti, kad vaikui svarbiausia vaiko gyvenime yra bendravimas su tėvais, seneliais, auklėtojais. Žaisdami ir nuolatos aiškindami sveikos mitybos elementus namuose, darželyje ir artimųjų aplinkoje, ilgainiui vaikui galite suformuoti tokį požiūrį, kurį sunkiai paveiks net ir gausi išorinė reklama.

 

4. Dar vienas svarbus dalykas – mūsų pačių pavyzdys. Vaikui svarbu matyti, kad ir suaugusieji valgo daug daržovių. Stebėdami ir analizuodami savo aplinką vaikai mokosi sveikos gyvensenos įgūdžių. Tėvų pareiga padėti vaikams suprasti, kad sveikas žmogus visada gerai jaučiasi, turi daug energijos.

 

„Kam jos reikia?“, – klausia jūsų mažylis. Aiškinami pasitelkite į pagalbą svarbias kūno dalis. Rodydami į jas paaiškinkite vaikui, kad jis turi širdį, plaučius ir smegenis, kurie yra pagrindiniai kiekvieno žmogaus varikliai. O tam, kad jie veiktų veiksmingai ir be trikdžių, reikia daug vitaminų ir daržovių.

 

Savo vaikui galite paaiškinti, kad energijos reikia jo smegenims, kurios viską kontroliuoja. Jos nurodo ką mes turime daryti, jos liepia plaučiams kvėpuoti, o širdį verčia plakti. Energijos reikia ir tam, kad smegenys galėtų galvoti, o kojos padėtų bėgti, kai nori aplenkti savo draugą varžybose. Dar vienas pavyzdys, kurį galite pateikti savo atžaloms – energijos reikia plaučiams, kad šie būtų galingi. Jie yra mūsų organizmo gryno oro „gamykla“. Plaučiai įkvepia orą, iš jo paima deguonį ir išleidžia panaudotą orą. Deguonies dėka puikiai gali dirbti smegenys. Be deguonies mes tiesiog negalėtume gyventi.

 

5. Pabrėžkite savo vaikams, kad norėdami būti sveiki, protingi ir laimingi, jei turi laikytis trijų pagrindinių taisyklių: valgyti sveiką maistą ir ilsėtis. Paaiškinkite vaikui, kad dienos režimas yra svarbus jų savijautai, širdelei, plaučiams ir smegenims. Dažniau drauge su vaiku išeikite pasivaikščioti ar pabėgioti.

 

Leiskite vaikui pačiam suprasti, kad jis gali būti sveikas, jeigu tuo rūpinsis pats ir laikysis šių svarbių trijų taisyklių. Paprašykite vaiko nupiešti save darant tai, kas jam padeda būti sveikam. Pasikalbėkite apie tai. Po tokių pokalbių jums nebereikės įdėti daug pastangų bandant įsiūlyti savo vaikui suvalgyti jo lėkštėje esančias daržoves ar vaisius.