Dietologė: netoleruojantys laktozės neskuba atsisakyti pieno produktų
„Laktozės netoleravimą dažniausiai lemia įgimti veiksniai, tačiau nebūtinai vien tik jie. Pavyzdžiui, kai kuriems žmonėms šis sutrikimas gali pasireikšti priklausomai nuo metų laiko ar tam tikrų medžiagų organizme trūkumo. Dalis žmonių galbūt apskritai nemalonių kūno potyrių nesusieja su pieno produktų vartojimu, todėl netgi nežino, kad šio piene randamo disacharido jų organizmas netoleruoja. Vis tik pastaruoju metu informacijos daugėja, žmonės dažniau pasidaro medicininius tyrimus ir atitinkamai koreguoja savo mitybą“, – sako mitybos poveikio sveikatai ekspertė Aida Matulevičiūtė.
Anot jos, greičiausiai tai yra viena priežasčių, kodėl Lietuvoje produktų be laktozės poreikis auga.
„Pienas ir jo gaminiai užima išties svarbią vietą lietuvių maisto kultūroje, todėl net ir susidūrus su laktozės netoleravimo problemomis visiškai atsisakyti šių produktų daugeliui yra sudėtinga. Dėl to žmonės ieško alternatyvų – renkasi pieno gaminius be laktozės ar augalinės kilmės pakaitalus“, – sako A. Matulevičiūtė.
Ekspertė taip pat pažymi, kad su amžiumi žmogaus organizmo gebėjimas skaidyti laktozę mažėja, o netoleravimo pasekmės pavartojus pieno cukrumi dar vadinamos medžiagos turinčių produktų gali pasireikšti labai įvairiai – bloga savijauta, pilvo pūtimu, skrandžio sutrikimais, kūno tinimais ar įvairiomis alerginėmis reakcijomis.
Pasak A. Matulevičiūtės, laktozės gali būti aptinkama ir gana netikėtuose gaminiuose – juodame šokolade, įvairiuose padažuose ar perdirbtos mėsos produktuose, todėl laktozės netoleruojantys žmonės prieš pirkdami turėtų peržvelgti ir jų sudėtį.
Prekybos tinko IKI viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė sako, kad perkamiausi produktai be laktozės yra skirtingų rūšių jogurtai ir pienas, taip pat pakankamai daug nuperkama ir ledų. Šiuo metu tinklo parduotuvių lentynose galima rasti dešimties rūšių produktus be laktozės. Nors už įprastus tos pačios kategorijos gaminius jie paprastai yra brangesni maždaug 20-30 proc., tačiau jų pardavimai ženkliai auga.
„Dėl išaugusio poreikio tokius produktus siūlome visose savo parduotuvėse, taip pat ir pačiose mažiausiose, jiems periodiškai taikomos nuolaidos ir skelbiamos akcijos. Ši produktų kategorija, nors ir nedidelė bendrame pieno produktų asortimente, jau turi savo ištikimą vartotoją, kuris noriai išbando ir naujai atsirandančias prekes. Atrasti naujas produktų be laktozės rūšis bei prekinius ženklus padeda ir mūsų tinklo iniciatyva „Verta pasirinkti“, startavusi šį rudenį“, – sako B. Čaikauskaitė.
Pasak jos, produktai be laktozės daliai gyventojų yra tapę įprasta kasdienio apsipirkimo dalimi, todėl IKI parduotuvėse jie imti žymėti specialiu, lengvai pastebimu ženklu „Be laktozės“. Atitinkamai parduotuvių lentynose taip pat žymimi ir kiti specializuoti produktai, sudėtyje neturintys alergenų, glitimo, konservantų, dažiklių, parabenų ar turintys mažai riebalų.