Šiuolaikinio pirkėjo norai: apsipirkti greitai kaip internete, bet kokybė – kaip specializuotoje parduotuvėje
Apsipirkimas – kasdienybės dalis
Evaldas Budvilaitis teigia, jog laikai, kai šeimos su vaikais traukdavo į prekybos centrus praleisti laiko – jau praeityje. Šiandien pirkėjas tikisi, kad apsipirkimas bus labai greitas, patogus ir malonus; apsipirkimas jam – ne didelis įvykis ar laisvalaikio praleidimo būdas, o kasdienybės dalis, tad vieną didelį savaitės apsipirkimą pakeičia keli apsilankymai per savaitę.
Viena iš akivaizdžių greito apsipirkimo alternatyvų yra internetas, kuriame visos prekės pasiekiamos vos vienu mygtuko spustelėjimu. Tiesa, įvairiose srityse jis pritaikomas nevienodai. Nors pastebima, jog drabužių ar grožio priemonių internete įsigyjama vis daugiau, su maisto produktais ir buities prekėmis yra kitaip. Negendančius produktus, kaip buitinė chemija, fasuota produkcija ar vanduo, pirkėjai mielai užsakinėtų internetu. Tuo tarpu šviežius maisto produktus vis dar linkę išsirinkti mėgstamoje parduotuvėje, kurioje tikisi rasti viską – ir šviežios mėsos, ir kokybiškus prieskonius, ir aukščiausio lygio konditerinius gaminius, o greitai apsipirkę skubėti namo.
Apsipirkti greitai ir patogiai
Kone didžiausias prioritetas yra palengvinti, sutrumpinti apsipirkimą – pirkėjas gali susitelkti į prekių pasirinkimą, procesas tampa malonesnis. Prekybos tinklo komunikacijos vadovė Berta Čaikauskaitė pažymi, jog svarbiausi pastarojo dešimtmečio technologiniai sprendimai prekybos tinklo parduotuvėse yra savitarnos kasos bei galimybė atsiskaityti bekontakte kortele, taip pat – skeneris, leidžiantis pasitikrinti kainą dar prieš mokant už prekes. Visi jie kartu ženkliai sutrumpina laiką, kurį pirkėjas praleidžia parduotuvėje.
Keičiasi ir parduotuvių dydžio, formato suvokimas. „Lietuvoje plinta patogios parduotuvės (angl. convenience stores). Pavyzdžiui, „Iki“ parduotuvės kviečia klientus į jaukias, mažo ploto parduotuves, kuriose siūlomas toks pats platus asortimentas. Apsipirkimo patirtis bus kitokia, tačiau anaiptol ne mažiau kokybiška – klaidinga manyti, jog mažo formato parduotuvėje atitinkamai pavyks rasti mažai reikalingų produktų,” – pasakoja B. Čaikauskaitė. Vos kelioms minutėms į parduotuvę užbėgęs pirkėjas taip pat gali pasinaudoti greitųjų infokasų paslaugomis, jose įsigyti pilstomos kavos ir arbatos, šiltų bandelių, picų ar net gėlių.
Pokyčiai taip pat liečia ekologijos ir atsakomybės prieš gamtą klausimą. Pirkėjai kreipia dėmesį į jiems siūlomų prekių kilmę, sudėtį, kaip jos buvo pagamintos ir įpakuotos. B. Čaikauskaitė tikina, jog atsižvelgti į šiuos aspektus skatina ne tik noras atitikti pirkėjų lūkesčius, bet ir prisidėti prie prekybininkų sąmoningumo. Pavyzdžiui, nuo šiol mėsa ir žuvis pakuojama į popierių, kasose atsirado daugkartinių ir lengvai perdirbamų maišelių pasirinkimas. Pirkėjų patogumui siūlomos pačios įvairiausios pakuotės – nuo 2l pieno iki mažiausių pakelių, o parduotuvėse esantys taromatai moko tausoti gamtą ne tik suaugusius, bet ir mažuosius. Nors šie sprendimai vis dar laikomi naujovėmis, per kurį laiką jie turėtų tapti norma ir neatsiejama atsakingo vartojimo dalimi.
Šviežias ir sveikas maistas – didžiausias prioritetas
Klientų įpročiai neišvengiamai keičia ne tik parduotuvių formatą, bet ir asortimentą. Kadangi pirkėjai į parduotuvę per savaitę užsuka kelis kartus, didelis dėmesys skiriamas šviežiam maistui, patogiam jo paruošimui ir įpakavimui – žuvis filetuojama, o mėsa supjaustoma. Mąstoma apie pirkėją, kuris nenori eiti į daug skirtingų specializuotų parduotuvių, o vienoje vietoje galėtų rasti skirtingus aukščiausios kokybės gaminius – vaisius, daržoves, uogas, platų vytintų kumpių ir sūrių asortimentą. Klientų patogumui per dieną tris kartus kepama šviežia duona. Tinklas taip pat siūlo konditerijos gaminius, galinčius varžytis su specializuotomis parduotuvėmis ar kavinėmis – jų produkcijoje naudojami tik natūralūs, švieži ingredientai.
Atskiros temos verta sveikuoliška produkcija, kuri dar prieš kelerius metus paprasčiausiai neegzistavo, o mintis apie ją atrodė mažų mažiausiai neįtikėtina. Prekybininkai atkreipė dėmesį į tai, jog pirkėjų gyvenimo būdas ir mitybos įpročiai anaiptol ne vienodi. Taip atsirado atskiri skyriai veganiškoms, vegetariškoms prekėms be glitimo, konservantų, laktozės. B. Čaikauskaitė pamena, jog prieš gerą dešimtį metų, parduotuvėse būdavo sunku atrasti kuo pakeisti gyvulinės kilmės produktus – šiandien jose apstu mėsos pakaitalų, ledų, sūrių, pieno. Tikėtina, jog didelis sveikų produktų pasirinkimas sudomina, įtraukia ir tuos, kurie įprastai tam neskiria daug dėmesio.
Apsipirkimo patirtį lemia ir pirkėjas
Prekybos technologijų kompanijos atstovas E. Budvilaitis pabrėžia, jog šiuolaikinis pirkėjas pats renkasi, kaip ir kada jis nori apsipirkti, o ar jis norės sugrįžti į tam tikrą parduotuvę, lemia ne tik jos produkcija, bet ir įvaizdis. B. Čaikauskaitės teigimu, Lietuvoje maisto parduotuvės atitinka pasaulines tendencijas, neužmirštant, jog svarbu ne tik produkcija, formatas, asortimentas, bet ir estetika: ekologiškai atsakingos, tvarkingos, švarios, orientuotos į pirkėjų komfortą. Įdomu tai, jog kai sudaromos visos galimybės patogiam ir greitam apsipirkimui, pirkėjas turi didesnę laisvę nuspręsti, kokios patirties jis nori – skubesnės ar lėtos, trumpo užbėgimo į parduotuvę ar ramaus pasivaikščiojimo.
„Apsipirkimas – neišvengiama būtinybė, tačiau patirtis labai priklauso ir nuo kiekvieno nusiteikimo. Aš renkuosi į parduotuvę eiti savaitgalį ryte, kai dar neslegia dienos planai ir rūpesčiai, kai galiu sau leisti ramiai, niekur neskubant rinktis prekes. Nusiteikus pozityviai, apsipirkimas tiek mažose, tiek didelėse parduotuvėse bus malonus,” – pasakoja B. Čaikauskaitė.