Pirmasis mėnuo „Iki“ siūlant pigesnius produktus su pasibaigusia „geriausias iki“ data – kaip naują praktiką įvertino pirkėjai?

2025-03-06
Pirmasis mėnuo „Iki“ siūlant pigesnius produktus su pasibaigusia „geriausias iki“ data – kaip naują praktiką įvertino pirkėjai?

Prekybos tinklas „Iki“ jau daugiau nei mėnesį pirkėjams leidžia pigiau ir ilgiau įsigyti kokybiškų, vartojimui dar tinkamų maisto produktų su pasibaigusiu „geriausias iki“ terminu. Pirmieji rezultatai džiugina – dėl aktyvaus pirkėjų įsitraukimo pavyko išsaugoti tūkstančius produktų. Be to, naujovė padeda didinti visuomenės supratimą apie maisto ženklinimą bei užtikrinti didesnį produktų prieinamumą.

„Iki“, pirmasis ir kol kas vienintelis iš didžiųjų Lietuvos prekybos tinklų, parduoda ilgo galiojimo prekes, kurių „geriausias iki“ terminas baigėsi, bet jos vis dar saugios valgyti ir atitinka aukštus kokybės standartus. Šios prekės parduodamos su 70 proc. nuolaida, o jų pardavimo laikas pratęstas 1 mėnesiu. Pasak Nijolės Kvietkauskaitės, „IKI Lietuva“ generalinės direktorės, nors mažmeninė prekyba yra atsakinga tik už maždaug 7 proc. maisto atliekų Lietuvoje, tinklas taip ieško naujų sprendimų, kaip šį skaičių dar efektyviau mažinti. 

„Esame ištikimi savo ryžtui ne tik nuolat inovuoti mažmeninę prekybą, bet ir prisidėti prie maisto švaistymo mažinimo Lietuvoje. 60 proc. viso maisto švaistymo įvyksta namų ūkiuose, todėl pradėjome „geriausias iki…“ šviečiamąją iniciatyvą, kad pirkėjai, matydami tokias prekes parduotuvėse, drąsiau vartotų jas namuose. Progresui reikia mūsų visų įsitraukimo. O mūsų tikslas šiais metais – siekti maisto švaistymą sumažinti 5 procentais“, – sako N. Kvietkauskaitė.

Pirkėjų įsitraukimas pranoko lūkesčius

Po kelių mėnesių bandymų atrinktose pilotinėse parduotuvėse, iniciatyva buvo išplėsta į daugiau prekybos vietų. Pirkėjai entuziastingai sutiko naujovę – aktyviai naudojasi proga vis dar gerų produktų įsigyti sutaupant 70 proc., pažymi Gintarė Kitovė, „Iki“ komunikacijos vadovė.

„Matome didelį pirkėjų susidomėjimą – praktiškai visos prekės, stipriai nukainotos po paskutinės „geriausia iki“ termino dienos, būna išperkamos. Skaičiuojame, kad vien per kiek daugiau nei mėnesį taip jau išgelbėta apie 75 tūkst. produktų. Tai reiškia, kad iniciatyva padeda plėsti žmonių supratimą apie maisto ženklinimą ir kokybę. Pirkėjų įsitraukimas į šią naują praktiką nuteikia optimistiškai – planavome, kad ją įgyvendinant per metus išgelbėsime apie 0,5 mln. produktų, tačiau toks tempas leidžia tikėtis dar geresnio rezultato kovojant su maisto švaistymu“, – sako G. Kitovė.

Pirkėjams siūloma pigiau įsigyti vis dar kokybiškų įvairių ilgo galiojimo produktų, tokių kaip aliejus, miltai, kruopos, makaronų gaminiai, konservai, kava, arbata, šokoladas, saldumynai, gaivieji gėrimai ir kt. Konkrečioje parduotuvėje pasiūla priklauso nuo realios situacijos lentynose. G. Kitovė pastebi, kad kol kas pirkėjai aktyviausiai perka sausainius, traškučius ir riešutus su nuolaida.

Įgyvendinant teisės aktų reikalavimus, tokios prekės „Iki“ parduotuvėse ir toliau yra nepažeistose, pirminėse gamintojo pakuotėse su aiškia informacija apie „geriausia iki“ terminą. Šios maisto prekės pirkėjų patogumui siūlomos atskiruose krepšiuose, prieš nukainojimą „Iki“ darbuotojams įvertinus, ar prekės išvaizda ir kokybė atitinka aukštus tinklo keliamus standartus.

Ne visi žino – koks skirtumas tarp „geriausias iki“ ir „tinka vartoti iki“?

Naujoji iniciatyva prisideda ir prie geresnio visuomenės švietimo apie produktų ženklinimą, jų tinkamumą vartojimui, įsitikinusi G. Kitovė: „Nemažai pirkėjų ir taip žinojo skirtumą tarp „geriausias iki“ bei „tinka vartoti iki“, tačiau daliai tai tapo naujiena ar aktualiu priminimu. Kasdien vis daugiau klientų drąsiai renkasi siūlomas prekes su pasibaigusiu „geriausias iki“ terminu, nes arba patys įsitikina jų kokybe, arba tokį patvirtinimą išgirsta iš kitų. Tikime, kad parodę pavyzdį dėl tokių prekių tinkamumo vartoti, paskatinsime ir namuose dukart pagalvoti prieš išmetant maistą į šiukšlių dėžę“.

Vienas esminių naujos praktikos akcentų, pasak jos, skirtis tarp maisto produktų ženklinimo.

„Geriausias iki“ yra rekomendacinio pobūdžio data, kuri atsiduria ant ilgesnio galiojimo produktų. Šis terminas gali būti keli mėnesiai ar net metai. Taip pažymėti produktai gerokai mažiau jautrūs laikui, ir jų savybės ar tinkamumas iškart nepasikeičia. Dažniausiai ant tokių prekių net nėra nurodoma tiksli diena – tik metai ir mėnuo. Pvz., 2025 05, reiškia, kad produktą rekomenduojama sunaudoti iki gegužės pabaigos. Tačiau, jei nėra akivaizdžių pokyčių, „geriausias iki“ paženklinti produktai visiškai saugūs vartoti net ir prabėgus kelioms savaitėms nuo užrašytos datos.

„Tinka vartoti iki“ žymimi greitai gendantys produktai, pavyzdžiui, pieno gaminiai ar šviežia mėsa – jų negalima parduoti ir griežtai nerekomenduojama vartoti pasibaigus nurodytai datai. Nurodyta tiksli data žymi, iki kada ši prekė yra ne tik saugi, bet ir kokybiška. „Iki“ parduotuvėse tokie švieži produktai ir toliau siūlomi tik maksimalaus šviežumo. 

Siekia, kad reikalingi maisto produktai pasiektų kuo daugiau žmonių

N. Kvietkauskaitė pabrėžia, kad tinklas didina maisto prieinamumą ir toliau nuosekliai laikydamasis ilgamečių įsipareigojimų labdaros organizacijoms.

„Dar 2009 m. tapome paramos maistu pradininkais šalyje, pradėję glaudžią partnerystę su „Maisto banku“. Ir toliau esame didžiausias jų rėmėjas produktais, o pernai paramos gavėjų sąrašą dar labiau išplėtėme – šviežius produktus perduodame vaikus globojančioms šeimynoms, pradėjome bendradarbiauti ir su mažesniais fondais, veikiančiais miesto ar regiono lygmeniu. Rūpinantis, kad kokybiškas maistas pasiektų kuo daugiau žmonių, ėmėmės savarankiškos iniciatyvos sutrumpinti laikotarpį, kiek galima pardavinėti „geriausias iki“ prekes“, – sako N. Kvietkauskaitė.

Nors teisės aktai produktus leidžia pardavinėti 45 dienas po „geriausias iki“ termino pabaigos, „Iki“ šį laikotarpį savo parduotuvėse sutrumpino iki 30 dienų. Taip užtikrinama, kad likus neparduotų prekių, dar būtų užtektinai laiko maistą perduoti labdarai.

Pasak „IKI Lietuva“ generalinės direktorės, toks sprendimas priimtas suprantant, kad ne visi, kurie susiduria su finansiniais iššūkiais, patenka tarp paramos gavėjų. Todėl „Iki“ įvairiais būdais siekia užtikrinti, kad maisto prekės būtų prieinamos didesniam kiekiui žmonių, kurių galimybės yra ribotos.

„Prieš kurį laiką atnaujinome savo nuolaidų strategiją, pakvietę su 50 proc. nuolaida įsigyti šviežių produktų, kuriuos suvartoti reikėtų tą pačią dieną. Be to, paskutinėmis darbo valandomis nuolaidas taikome ir šviežiai duonai bei bandelėms. Tokių akcijų populiarumas byloja apie jų naudą pirkėjams, tad ir toliau ieškome būdų bei nebijome drąsių sprendimų, kaip prisidėti prie socialinės atskirties mažinimo ir edukacijos maisto švaistymo mažinimo klausimais Lietuvoje“, – sako N. Kvietkauskaitė.