Mažmeninės prekybos inovatorius „Iki“: kokias naujoves atnešė 30-ąjį gimtadienį švenčiantis prekybos tinklas
Prieš 30 metų pirmąją modernią maisto prekių parduotuvę Lietuvoje atidaręs prekybos tinklas „Iki“ ir toliau išlieka mažmeninės prekybos rinkos inovatoriumi daugelyje sričių: tai ir pirmoji moderni „Iki“ parduotuvė Lietuvoje, ir pirmosios vakarietiško asortimento naujovės, savitarnos kasos, ir šiemet atidaryta pirmoji „Iki“ prekės ženklu pažymėta autonominė parduotuvė. Pastaraisiais metais plėtrai ir pokyčiams buvo skirtas ypatingas dėmesys, o kitais metais laukia dar daugiau tvarumo bei socialinės atsakomybės sprendimų ir naujienų.
„Visada buvome inovatyvūs ir diegėme mažmeninės rinkos naujoves, kurios padeda mūsų pirkėjams sukurti dar geresnę ir patogesnę apsipirkimo patirtį. Pirmosios modernios parduotuvės, pirmosios savitarnos kasos, pirmoji parduotuvė po atviru dangumi, o šiemet ir pirmoji autonominė parduotuvė Baltijos ir Šiaurės šalių regione – nuolat stebime rinkos inovacijas ir jas pritaikome savo tinkle, kad ir toliau būtume inovatoriai. Taip pat daug dėmesio skiriame darbuotojams, nes kasdienis jų indėlis ir tvirta komanda yra didžiausia mūsų stiprybė“, – sako Nijolė Kvietkauskaitė, UAB „IKI Lietuva“ generalinė direktorė.
„Iki“ dalijasi ir daugiau faktų, žyminčių įdomius prekybos tinklo „Iki“ pasiekimus.
Pirmoji moderni „Iki“ parduotuvė. 1992 m. spalio mėnesį atidaryta pirmoji „Iki“ parduotuvė, o 1993 m. ir pirmoji moderni savitarnos parduotuvė Vilniuje, Žirmūnuose. Tuo metu tai buvo visiška rinkos naujiena, nes tokių parduotuvių dar nebuvo. Taip pat čia buvo siūlomas ir išskirtinis asortimentas – „Iki“ vienas pirmųjų Lietuvoje pirkėjams pristatė kruasanus, bagetes, alyvuoges, platų sūrių pasirinkimą. O siekis pasiūlyti šviežiausius aukščiausios kokybės maisto produktus ir geriausią apsipirkimo bei aptarnavimo kultūrą išliko per visus 30 „Iki“ veiklos metų.
Pirmosios savitarnos kasos. „Iki“ pirmasis iš prekybos tinklų Lietuvoje pristatė dar vieną mažmeninės rinkos naujieną – 2008 m. įdiegtos pirmosios Lietuvoje savitarnos kasos „IKI Bitutė“. Šiuo metu jos tapo visiškai įprastu apsipirkimo būdu skubantiems, greito ir patogaus apsipirkimo siekiantiems pirkėjams, tačiau, pasak N. Kvietkauskaitės, iš pradžių savitarnos kasos kėlė nuostabą, ne kiekvienas iš karto drąsiai jas bandė, tad prireikė beveik 14 metų, kol savitarnos kasos tapo rinkos kasdienybe.
Pirmoji autonominė parduotuvė. 2022 metai žymi itin ryškų žingsnį diegiant inovacijas. Šiais metais kartu su „Pixevia“ atidaryta pirmoji autonominė parduotuvė, pažymėta „Iki“ prekės ženklu. Tai ir savotiškas pokyčio taškas rinkoje, pirkėjams leisiantis pajausti visiškai kitokią savarankiško apsipirkimo patirtį bei užduosiantis dar spartesnį tempą kitų inovacijų diegimui. Pirmoji autonominė parduotuvė, paženklinta „Iki“ prekės ženklu, susieja dirbtinį intelektą ir pažangiausias modernias prekybos technologijas. Joje pirkėjas visą vartotojo kelią įveikia savarankiškai – išsirenka prekes, susikrauna jas į savo krepšį ir atsiskaito už jas. Skaičiuojama, kad apsiperkant tokiu būdu kelias reikalingiausias prekes galima įsigyti vos per 20 sekundžių.
Pirmieji žingsniai el. prekybos srityje. Rinkos tendencijas atspindintis „Iki“ 2021 m. žengė į el. prekybos sritį ir įsigijo prekių pristatymo į namus startuolį „LastMile“. Šį sprendimą lėmė besikeičiančios apsipirkimo įpročių tendencijos ir siekis būti dar arčiau „Iki“ pirkėjų, pasiūlyti jiems patogius ir greitus apsipirkimo būdus. 2022-aisiais „Iki“ pristatė nuosavo prekės ženklo el. parduotuvę. Taip pat kartu su startuoliu pradėjo pilotinį autonominio pristatymo projektą – užsakymai „LastMile“ pirkėjams sostinės Balsių mikrorajone pristatomi autonominiu automobiliu be vairuotojo.
Pirmieji specialūs ženklinimai. Nuo 2004 m. visi „Iki“ gamybos cechuose pagaminti produktai pradėti žymėti specialiu ženklu „Pagaminta IKI“, užtikrinančiu šviežumą ir kokybę. Pirkėjai pamėgo „Iki“ kulinarijos ir konditerijos gaminius, o tai rodo ir vien šiais metais pelnyti net 4 „Qudal“ medaliai. Pirkėjai vertina „Iki“ kaip kokybės srityje geriausią prekybos tinklą, privačiais „Iki“ prekės ženklais pažymėtas prekes kaip kokybiškiausias ir kaip geriausius išskiria itin jautrius procesams šviežių produktų skyrius.
Pirmosios vietoje kepamos bandelės. 2011 m. „Iki“ pradėjo kepti duoną ir bandeles prekybos tinklo parduotuvėse. Šis sprendimas leidžia pirkėjams pasiūlyti vietoje iškeptos produkcijos net kelis kartus per dieną. Gaminiai yra aukščiausios kokybės, nes iškepti vietoje, jų nereikia išvežioti iš vieno gamybos cecho po skirtingas parduotuves. Pirmaisiais metais pirkėjams iš karto pasiūlyta net 25 rūšių kepinių, tačiau su laiku asortimentas nuolat peržiūrimas ir keičiamas.
Pirmoji parduotuvė po atviru dangumi. Drąsiai netradicinius sprendimus pirkėjams siūlantis „Iki“ 2019 m. birželį Vilniuje atidaryta pirmoji „Iki“ parduotuvė, ribotą laiką veikusi po atviru dangumi. Netradicinė parduotuvė be stogo ir sienų kvietė gyventojus atrasti valgymo lauke malonumą, daugiau laiko praleisti gryname ore, maistu mėgautis ne tik uždarose patalpose, bet ir parkuose ar skveruose.
Pirmieji tvarumo sprendimuose. „Iki“ itin daug dėmesio skiria tvarumo sprendimams ir pirmasis iš prekybos tinklų Lietuvoje nutraukė prekybą vienkartiniais plastikiniais indais. Taip pat nuo 2021 m. „Iki“ priėmė dar vieną sprendimą – kulinarijos gaminiuose naudoti vištieną be antibiotikų. Tų pačių metų pradžioje prekybos tinklas pirmasis kulinarijos gaminiuose nustojo naudoti ir narvuose laikomų vištų kiaušinius. Dėmesys gyvūnų gerovei „Iki“ paskatino pirmąjį iš prekybos tinklų Lietuvoje nutraukti prekybą gyva žuvimi. Dar 2020 m. pavasarį buvo išmontuoti paskutiniai gyvos žuvies akvariumai „Iki“ parduotuvėse.
Pasak „IKI Lietuva“ generalinės direktorės, prekybos tinklas „Iki“ ateinančiais metais planuoja ne tik naujas investicijas į parduotuvių atnaujinimą, naujų „Iki“ parduotuvių atidarymą, bet ir į tvarumo projektus, nes tvarumas ir dėmesys aplinkai yra vienas iš „Iki“ prioritetų.