„Iki“ plastiko taršai mažinti taiko žiedinės ekonomikos principus

2021-04-23
„Iki“ plastiko taršai mažinti taiko žiedinės ekonomikos principus

Dėmesys poveikiui aplinkai tampa vis svarbesnis kasdieniame gyvenime. Įmonės deda daug pastangų tvariems sprendimams užtikrinti. Pasak Vaidos Budrienės, prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovės, tvarumas prekybos tinklo veikloje užima itin svarbią vietą, tvarios iniciatyvos – neatsiejama „Iki“ strategijos dalis, todėl prekybos tinklas nuosekliai taiko žiedinės ekonomikos žingsnius mažinant plastiko atliekų kiekį. Tačiau ne mažiau svarbu ir pirkėjų atsakingumas ir sąmoningas tvarus vartojimas.

„Tvarumui skiriame daug laiko ir investicijų. O viena tvarumo iniciatyvų – plastiko taršos mažinimas. Nuolat ieškome būdų sumažinti plastiko naudojimą įmonės viduje, visą plastiką kruopščiai rūšiuojame ir perduodame perdirbti. Kadangi remiamės žiedinės ekonomikos principais, visi mūsų prekybos tinkle parduodami pirkinių maišeliai yra pagaminti iš „Iki“ parduotuvėse surinkto ir išrūšiuoto, o vėliau 100 proc. perdirbto plastiko. Pastebime, kad pirkėjai palaiko mūsų iniciatyvas ir vis sąmoningiau atsisako plastikinių pirkinių maišelių“, – sako V. Budrienė. 

Pasak komunikacijos vadovės, kelerius pastaruosius metus plastikinių maišelių pardavimai nuosekliai mažėjo, o 2020 m. jų pardavimai sumažėjo labai reikšmingai – maždaug 30 procentų. 

Nuolatinis plastiko perdirbimas

Prekybos tinklas glaudžiai bendradarbiauja su plastikinių pakuočių gamintoja ir perdirbėja UAB „Gerovė“. Tai puikus pavyzdys, kaip siekiama visapusiškos naudos tiek verslui, tiek visuomenei, tiek valstybei. Verslo įtraukimas yra efektyvus būdas ugdyti visuomenės sąmoningumą atliekų rūšiavimo, perdirbimo, daugkartinio panaudojimo srityse.

„Iš prekybos tinklo įsigyjame panaudotas plastikines pakuotes, jas surūšiuojame, perdirbame ir iš jų pagaminame granules. Jos tampa pagrindine polietileninių maišelių medžiaga. Naujai pagaminti tokie maišeliai sugrįžta į prekybos tinklo parduotuves pakartotiniam gyvenimo ciklui iki kito jų perdirbimo, nes jie yra 100 proc. perdirbami“,  procesą paaiškina UAB „Gerovė“ direktorė komercijai Živilė Ramoškienė.

Per 2020 m. UAB „Gerovė“ iš UAB „Palink“ įsigijo apie 480 tonų panaudotų plastikinių pakuočių. Prekybos tinklo plastikinių pirkinių maišelių gamybai panaudota maždaug 211 tonų šio kiekio. Tokiu būdu 44 proc. plastiko buvo pakartotinai panaudota prekybos tinkle žiedinės ekonomikos principu. Likusi plastiko dalis panaudota kitų plastikinių gaminių gamybai.

Ž. Ramoškienė pasakoja, kad bendrovė dar 2017 m. pasiūlė ir pradėjo gaminti prekybos tinklo „Iki“ maišelius, naudodama antrinę žaliavą, kuri buvo atsakingai surinkta ir perdirbta. Laipsniškai didindama antrinės žaliavos naudojimą, tobulindama žaliavų atsekamumo ir technologinius procesus bendrovė jau 2020 m. pasiūlė polietileninius maišelius, pagamintus iš 100 proc. UAB „Palink“ surinkto plastiko.

Kasdienis dėmesys tvarumui

Sukaupto plastiko perdavimas perdirbti – tik viena iš prekybos tinklo taikomų tvarumo iniciatyvų. 2019 m. vasarą „Iki“ pirmasis iš prekybos tinklų atsisakė vienkartinių plastikinių indų ir šiaudelių. Juos pakeitė vienkartiniai indai iš alternatyvių, aplinkai draugiškų žaliavų. 

Atsižvelgdamas į gyvūnų gerovę, „Iki“ pirmasis iš prekybos tinklų nuo šių metų vasario mėn. nusprendė kulinarijos gaminiuose nebenaudoti narvuose laikomų vištų kiaušinių. „Iki“ yra pirmasis prekybos tinklas Lietuvoje, visiškai nutraukęs prekybą gyva žuvimi. Paskutiniai gyvos žuvies akvariumai parduotuvėse buvo išmontuoti pernai pavasarį. 

Tarp kitų svarbių tinklo iniciatyvų – perėjimas prie žaliosios elektros energijos naudojimo. Jos kiekis bendrame suvartojamos elektros kiekyje nuolat didinamas. Šiuo metu žalioji energija sudaro net 90 proc. visos prekybos tinklo sunaudojamos energijos.

Šiemet prekybos tinklas „Iki“ didžiausiame nepriklausomame prekės ženklų tvarumo reitinge pateko į garbingą pirmąjį penketuką. Tvariausių įmonių reitingą kasmet sudaro viena didžiausių tyrimų bendrovių Europoje „Sustainable Brand Index™️“, remdamasi didelės apimties pirkėjų nuomonės tyrimu.