„Iki“ pirmasis iš didžiųjų tinklų jau pradėjo prekiauti tokiais produktais: sieks mažinti maisto švaistymą

2025-02-07
„Iki“ pirmasis iš didžiųjų tinklų jau pradėjo prekiauti tokiais produktais: sieks mažinti maisto švaistymą

Prekybos tinklas „Iki“ pirkėjams jau siūlo galimybę kur kas pigiau įsigyti gerų ir vis dar vartoti tinkamų maisto produktų, kurių „geriausia iki“ terminas pasibaigęs. „Iki“, pirmasis iš didžiųjų prekybos tinklų Lietuvoje ėmęsis naujos iniciatyvos, taip pirkėjams padės sutaupyti 70 proc. perkant kokybiškas bakalėjos prekes, o kartu ir sieks kovoti su opia maisto švaistymo problema.

Pasak „IKI Lietuva“ generalinės direktorės Nijolės Kvietkauskaitės, „Iki“ tinklas naują praktiką taikyti pradėjo vadovaudamasis pernai įsigaliojusiais teisės aktais ir po sėkmingų bandymų 5 parduotuvėse Vilniuje bei Kaune. Pirkėjai šią naujieną įvertino palankiai – jau parduota virš 30 tūkst. tokių produktų. 

„Sprendimą imtis iniciatyvos rinkoje ir leisti žmonėms ilgiau bei pigiau įsigyti ilgo galiojimo maisto produktų priėmėme atsakingai pasiruošę ir siekdami naudos tiek pirkėjams, tiek aplinkai. Kaip atsakingas verslas, esame užsibrėžę aiškų tikslą – šiais metais sieksime 5 proc. sumažinti maisto švaistymą, todėl nuolat ieškome inovatyvių sprendimų, kaip išsaugoti dar tinkamus vartoti produktus. Todėl sieksime prisidėti prie visuomenės edukacijos, kad nereikia skubėti išmesti dar gerų produktų – taip galima ne tik prisidėti prie tvaresnės aplinkos, bet ir nemažai sutaupyti“, – sako „IKI Lietuva“ generalinė direktorė N. Kvietkauskaitė.

Papildomas žingsnis siekiant mažesnės socialinės atskirties 

Skaičiuojama, kad taip gali pavykti išsaugoti apie 0,5 mln. maisto produktų per metus – apytiksliai 25 pilnas sunkvežimių priekabas maisto. Pasak „IKI Lietuva“ generalinės direktorės, tinklui siekiant didinti maisto įperkamumą, bendrovė ir toliau savo veikloje vadovaujasi socialinės atsakomybės principais. 

„Naujoji iniciatyva niekaip nepakeis mūsų ilgamečio įsipareigojimo labdaros organizacijoms. 2024-aisiais paramos gavėjų sąrašą netgi išplėtėme ir organizacijoms paramos maisto produktais skyrėme už daugiau nei 3,1 mln. Eur. Dar prieš 15 metų pirmieji iš didžiųjų prekybos tinklų pradėjome partnerystę su „Maisto banku“, jiems ir toliau nuolat perduosime tiek šviežius, tiek bakalėjos produktus, kad jie pasiektų maisto stokojančius“, – pažymi N. Kvietkauskaitė.

Nors teisės aktai produktus leidžia pardavinėti 45 kalendorines dienas po „geriausia iki“ termino pabaigos, „Iki“ ėmėsi savarankiškos inciatyvos ir šį laikotarpį savo parduotuvėse sutrumpino iki 1 mėnesio. 

„Jei produktai nebus parduoti per tą laiką, jie bus perduodami paramos organizacijoms. Taip galėsime  užtikrinti, kad tuos mūsų bendruomenės narius, kuriems reikia pagalbos, ir toliau pasieks įvairūs produktai, kurie dar bus pakankamai ilgai tinkami vartoti. Mums svarbu, kad maisto prekės būtų prieinamos kuo didesniam kiekiui žmonių, kurių galimybės yra ribotos“, – sako N. Kvietkauskaitė.

Nukainotos prekės – patikrintos ir aiškiai pažymėtos

Naujoji iniciatyva apima įvairias ilgo galiojimo produktų kategorijas, tokias kaip aliejus, miltai, kruopos, makaronų gaminiai, konservai, kava, arbata, šokoladas, saldumynai,gaivieji gėrimai ir kt. 

Įgyvendinant teisės aktų reikalavimus, tokios prekės „Iki“ parduotuvėse ir toliau bus nepažeistose, pirminėse gamintojo pakuotėse su aiškia informacija apie „geriausia iki“ terminą.

Šios maisto prekės pirkėjų patogumui bus siūlomos atskiruose krepšiuose, prieš nukainojimą „Iki“ darbuotojams įvertinus, ar prekės išvaizda ir kokybė atitinka aukštus tinklo keliamus standartus.

Pilotiniai bandymai buvo sėkmingi ir naudingi pirkėjams

„Iki“ skaičiavimais, vidutiniškai vienoje parduotuvėje tokių prekių gali būti 200-300 vienetų per mėnesį. Tačiau nebūtinai jų konkrečioje parduotuvėje apskritai bus – tai priklausys nuo realios situacijos lentynose, aiškina „Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė. 

„Testavimo laikotarpiu pastebėjome didelį pirkėjų susidomėjimą – praktiškai visos prekės, stipriai nukainotos po paskutinės „geriausia iki“ termino dienos, buvo išperkamos. Klientams svarbiausia informacija, apie kurią mes norime šviesti – skirtumas tarp „geriausia iki“ ir „tinka vartoti iki“ ženklinimo. „Tinka vartoti iki“ žymimi greitai gendantys produktai, pavyzdžiui, pieno gaminiai ar šviežia mėsa – jų negalima parduoti ar vartoti pasibaigus nurodytai datai. „Iki“ parduotuvėse tokius šviežius produktus ir toliau siūlysime tik maksimalaus šviežumo. 

Tuo tarpu „geriausia iki“ yra rekomendacinio pobūdžio data, kuri atsiduria ant ilgesnio galiojimo produktų. Jie gerokai mažiau jautrūs laikui ir jų savybės ar tinkamumas iškart nepasikeičia. Jeigu nėra akivaizdžių pokyčių, jie visiškai saugūs vartoti net ir prabėgus kelioms savaitėms nuo užrašytos datos“, – sako G. Kitovė.

Statistika rodo, kad vienam lietuviui per metus tenka apie 140 kg išmetamo maisto. Net apie 60 proc. maisto atliekų mūsų šalyje susidaro namų ūkiuose. Ši problema opi visame pasaulyje, ir „Iki“ siekia pasinaudoti geriausiomis kitų šalių praktikomis siekiant ją spręsti. 

„Panašių iniciatyvų jau imtasi tokiose šalyse kaip Jungtinė Karalystė, Nyderlandai, Prancūzija. Ir mūsų pačių patirtis rodo, kad pirkėjai palankiai sutinka tvarias ir taupyti padedančias naujienas. Jau kurį laiką prekiaujame produktais paskutinę jų galiojimo dieną su 50 proc. nuolaida. Šią nuolaidų strategiją labai vertina mūsų klientai suprasdami, kad maistą reikėtų suvartoti dar tą pačią dieną. Tikiu, kad pirkėjai netruks pajusti ir naujosios iniciatyvos naudos“, – akcentuoja G. Kitovė.

Šis naujas žingsnis yra dalis plataus „Iki“ strateginio plano, apimančio veiksmus ne tik dėl maisto atliekų mažinimo, bet ir atsakingo pakuočių tvarkymo, gyvūnų gerovės principų, taip pat aukštų produktų ir paslaugų kokybės standartų užtikrinimo.

Tarptautinei „Rewe“ grupei priklausantis prekybos tinklas „Iki“ Lietuvoje veikia nuo 1992 metų ir yra vienas didžiausių mažmeninės prekybos tinklų. Tarp didžiausių šalies darbdavių esanti bendrovė yra įdarbinusi apie 5,5 tūkst. darbuotojų. „Iki“ Vilniuje atidaręs penkias autonomines parduotuves. Prekybos tinklas taip pat valdo prekių pristatymo į namus startuolį „LastMile“ ir nuosavo prekės ženklo elektroninę parduotuvę.