„Iki“ kuriamos inovacijos: kas lieka už kadro ir kokias istorijas anūkams pasakos darbuotojai
Geriausieji talentai ieško tokio darbo, kuriame ne tik matytų prasmę, bet ir galėtų sukurti kažką naujo bei unikalaus. Bent jau tuo yra įsitikinęs Mikas Jovaišas, prekybos tinklo „Iki“ strategijos departamento vadovas. Anot jo, tik tos įmonės, kurios sukuria sąlygas darbuotojams prisidėti prie naujų inovacijų kūrimo, pritraukia geriausius technologijų specialistus ir tokių projektų vystytojus.
„Kalbant apie tikrai kūrybingus ir talentingus specialistus, jiems svarbiausia yra motyvacija. Jei jos nejaučia, net didžiausias atlyginimas jų nesulaikys pasilikti. Talentus vilioja galimybė kurti prasmingus autorinius projektus. Tokius, apie kuriuos senatvėje galėtų išdidžiai pasakoti anūkams ir pasakyti, kad vieno ar kito dabar įprasto funkcionalumo, paslaugos ar produkto kažkada nebuvo, o būtent aš prisidėjau prie pirmojo atsiradimo“, – pasakoja M. Jovaišas.
Pasak jo, aistra pirmauti yra įrašyta į „Iki“ DNR, todėl daug ką, kas rinkoje šiandien jau yra tapę standartu, pirmieji pradėjo būtent jie.
„Žinios apie „Iki“ lyderystę į mūsų komandas pritraukia tiek ambicingus darbuotojus, tiek partnerius. Panašūs traukia panašius, todėl tik toks verslas, kuris drįsta investuoti ir imtis inovatyvių projektų, gali tikėtis sulaukti dėmesio iš nestandartiškai mąstančių kūrėjų ir konkuruoti dėl geriausių IT specialistų“, – įsitikinęs M. Jovaišas.
Kalbant apie šalies mažmeninę prekybą, pirmųjų kartų „Iki“ sąskaitoje tikrai nemažai: pirmasis tinklas, pirmoji lojalumo programa, pirmieji prancūziški batonai ir kruasanai, pirmosios savitarnos kasos, pirmoji autonominė parduotuvė, pirmasis autonominis maisto pristatymas.
„Nors per 30 veiklos metų „Iki“ išgyveno ir prisidėjo prie daugelio pokyčių, viena liko nepakitę – poreikis progresuoti ir tobulėti visose srityse. Žinoma, kurti naujus produktus ar paslaugas, neturint pavyzdžių aplink – visuomet yra iššūkis, kartais net reikia pradėti nuo žodyno susiderinimo, kaip ką viduje vadinsime. Tačiau būdamas pirmas, įgyji konkurencinį pranašumą, darbuotojams padedi auginti savo kompetencijas, o svarbiausia – sukuri papildomą vertę savo pirkėjams“, – sako „Iki“ strategijos departamento vadovas.
Anot jo, pirminį bandymų ir klaidų kelią įveikti padeda ne tik įmonės ambicingumas, bet ir kitos „Iki“ vertybės.
„Vertybės nėra tik užrašai ant biuro sienų, svarbu, kad jos realiai veiktų. Jos yra tarsi bendras susitarimas – kokie mes esame ir kaip mes dirbame. Mūsų atveju, visuomet matome stiklinę pusiau pilną, nes žinome, kad, jei kažkas nevyksta taip, kaip suplanuota, visi suremsime pečius ir tai įveiksime. Nesvarbu, kokias pareigas užimame, kokios tiesioginės mūsų atsakomybės, jei reikia išspręsti visai kompanijai svarbų iššūkį – greitai susitelkia skirtingos komandos“, – pasakoja M. Jovaišas.
Jis prisimena, kad atidarinėjant autonomines parduotuves, išvengti kuriozinių situacijų, kai prireikė sutelktų kolegų pečių, taip pat nepavyko.
„Ruošiamės atidarymui, žiūrime į brėžinius ir įrangos parduotuvėje išdėstymo planus – viskas puiku, taip, kaip ir planuota. Tačiau iš kolegų, besiruošiančių pačioje parduotuvėje, sulaukėme žinių, kad realiose erdvėse kažkas netelpa, nesusijungia, o laiko likę visai mažai. Skirtingų komandų nariai greitai suvažiavome į parduotuvę ir ėmėmės perplanavimų: mažinome stelažus, keitėme išdėstymą, testavome, ar po pakeitimų viskas veikia“, – dalijasi M. Jovaišas.
Komandą, dirbusią prie pirmosios „Iki“ autonominės parduotuvės sukūrimo, sudarė skirtingų sričių specialistai, tačiau, pasak M. Jovaišo, juos visus vienijo keletas bendrų savybių.
„Įgyvendinimui reikėjo labai skirtingų specialistų – nuo IT, dirbtinio intelekto ekspertų iki projekto valdymo vadovų, finansininkų. Tačiau visus juos vienija keletas charakterio bendravardiklių: orientavimasis į rezultatą, drąsa prisiimti atsakomybę ir gebėjimas susitelkti. Iki tol, kol „Iki“ autonominė parduotuvė buvo pristatyta pirkėjams, komanda dirbo pusantrų metų. Reikia labai daug užsispyrimo ir susitelkimo, kad per tiek laiko pirminė motyvacija išliktų. Didžiuojuosi, kad kolegoms pavyko – kartu atšventėme ne tik pergalę, bet ir dar vieną istoriją būsimiems anūkams. Tačiau ant laurų nemiegame, keliaujame kurti kitų naujovių, laužyti standartus ir dar labiau gerinti mūsų pirkėjų apsipirkimo patirtį“, – teigia „Iki“ strategijos departamento vadovas.
Prekybos tinklą „Iki“ šiuo metu sudaro 237 parduotuvės, kulinarijos gamybos centras bei 3 regioninės kepyklos. Nuolat naujoves diegiantis prekybos tinklas kartu su „Pixevia“ Vilniuje atidarė jau dvi autonomines parduotuves su „Iki“ prekių ženklu. Tai pirmos tokios parduotuvės Lietuvoje ir Šiaurės šalyse. Prekybos tinkle dirba beveik 6 tūkst. darbuotojų. Prekybos tinklas taip pat valdo prekių pristatymo į namus startuolį „LastMile“ bei nuosavo prekės ženklo elektroninę parduotuvę.