Dirbtinį intelektą „IKI“ pasitelkė dar prieš jam išpopuliarėjant – darbuotojams taupo laiką ir sumažina klaidų tikimybę

2023-07-17
Dirbtinį intelektą „IKI“ pasitelkė dar prieš jam išpopuliarėjant – darbuotojams taupo laiką ir sumažina klaidų tikimybę

Dirbtinis intelektas (DI) pastaraisiais metais aktyviai skverbiasi į vis naujas mūsų gyvenimo sritis – apie jo naudas sužino net ir mažai ką su technologijomis bendro turintys. Tačiau jo privalumus prekybos tinklo „Iki“ darbuotojai jau kurį laiką junta labai tiesiogiai.

Baigta diegti DI pagrindu veikianti automatizuota darbo išteklių planavimo (DIP) sistema jiems padeda taupyti laiką, sumažina netikslumų tikimybę ir palengvina kasdienį darbą. Nuolatos inovacijų ieškantis prekybos tinklas „Iki“ šią išmanią sistemą savo parduotuvėse pradėjo diegti dar 2020 metais. Tai buvo naujovė mažmeninės prekybos tinkluose ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse, o dirbant su ja galima pastebimai patobulinti veiklos organizavimo, planavimo ir valdymo procesus.

„Kalbant apie DI, dažnai mėgstama piešti niūrų paveikslą ir kalbėti, kiek darbo vietų jis gali pakeisti. Tačiau reikia išsklaidyti kai kuriuos jį gaubiančius mitus – ši technologija gali būti galingas įrankis, kuris leidžia pagerinti komandos narių patirtį ir sukurti dar palankesnes sąlygas darbuotojams“, – sako Monika Milė, „Iki“ Žmonių ir kultūros departamento vadovė. DIP sistema darbuotojams kasdienybę lengvina suteikdama įvairių privalumų: darbo grafikų kūrimas vyksta sklandžiau, laiko apskaita – patogiau, o žmogiškųjų klaidų rizikos nebelieka.

Sistema rūpinasi, kad darbo krūvis staiga nepadidėtų

Vienas didžiausių sistemos privalumų – automatizuotas darbo grafikų sudarymas. Turėdamas apie 5,5 tūkst. darbuotojų, prekybos tinklas „Iki“ yra vienas didžiausių darbdavių šalyje. Maždaug trys ketvirtadaliai visų darbuotojų dirba parduotuvėse, tad vienam vadovui grafikus reikia suplanuoti dešimtims ar net šimtams komandos narių.

„Mūsų stiprybė – lankstumas darbuotojų atžvilgiu. Puoselėjame požiūrį, kad darbas yra patogesniam gyvenimui, o tai atsispindi ir grafikų parduotuvėse įvairovėje. „Iki“ galime pasiūlyti daug skirtingų variantų, kadangi taikomės prie individualių poreikių. Daug skirtingų grafikų gali būti nemenkas iššūkis parduotuvės vadovui, kuriam ir tenka užduotis suplanuoti darbuotojų užimtumą. Anksčiau šis procesas buvo daromas rankomis, todėl tai užimdavo daug laiko, kartais pasitaikydavo netikslumų. Tačiau dabar tai vyksta gerokai efektyviau, išvengiama galimų klaidų“, – sako M. Milė.

„Iki“ įdiegta sistema pagrįsta dirbtiniu intelektu ir mašininiu mokymusi. Ji žino darbuotojų vaidmenis, jų atliekamas funkcijas ir kompetencijas, turi prieigą prie parduotuvės veiklos duomenų. Pagal tai pati sistema planuoja darbo grafikus: numato, kiek valandų reikės skirti konkrečioms funkcijoms, ir pasirūpina, kad resursai būtų paskirstyti optimaliai, nesidubliuotų, bet kartu – kad ir netrūktų darbuotojų.

Be to, algoritmai prognozuoja net ir numatomus pirkėjų srautus, tad atitinkamai galima ir numatyti, kiek darbuotojų reikės jų aptarnavimui. Taip pasirūpinama, kad neatsiras grafiko planavimo trūkumų, dėl kurių pritrūkus darbuotojų, kitiems kolegoms padidėtų krūvis. O atsiradus kolegos pavadavimo būtinybei, pavyzdžiui, dėl ligos, sistema pati pasiūlo geriausiai tinkamus ir tuo metu mažiau užimtus „Iki“ darbuotojus.

Nelieka erdvės klaidai: kiekviena valanda virsta atlygiu

Ne mažiau svarbu ir tai, kad DIP sistema užtikrina, jog „Iki“ darbuotojui būtų teisingai atlyginta už kiekvieną išdirbtą valandą.

„Turint tūkstančius darbuotojų, o visus veiklos organizavimo procesus atliekant rankomis, natūralu, kad galėtų pasitaikyti žmogiškųjų klaidų. Šią tikimybę eliminuoja mūsų naudojama DIP sistema –naudojamės darbuotojų laiko apskaitos įrankiu, kuris padeda gauti tikslius duomenis apie kiekvieno parduotuvės darbuotojo dirbtą laiką“, – pažymi M. Milė.

Pasak Žmonių ir kultūros departamento vadovės, šiuos duomenis automatiškai perduodant į „Iki“ darbo laiko apskaitos ir atlyginimų skaičiavimo sistemą, nebelieka erdvės netikslumams.

Be to, tai gerokai lengvina ir buhalterijos, žmogiškųjų išteklių darbuotojų darbą – automatizavus dalį procesų, nebereikia daugybės rankų darbo ir sudėtingų skaičiavimų.

„Kasdien „Iki“ komanda siekia kurti kuo patogesnę patirtį pirkėjui. O dirbtiniu intelektu grįsta sistema mums padeda užtikrinti, kad ir darbuotojų kasdiena būtų lengvesnė: su mažiau popierizmo, daugiau efektyvumo ir sklandesniais procesais“, – sako M. Milė, „Iki“ Žmonių ir kultūros departamento vadovė.

Tarptautinei „Rewe“ grupei priklausantis prekybos tinklas „Iki“ Lietuvoje veikia nuo 1992 metų. Turėdamas 237 parduotuves visoje Lietuvoje, „Iki“ yra vienas didžiausių mažmeninės prekybos tinklų. Tarp didžiausių šalies darbdavių esanti bendrovė yra įdarbinusi apie 5,5 tūkst. darbuotojų. Prekybos tinklas kartu su „Pixevia“ Vilniuje atidaręs keturias autonomines parduotuves su „Iki“ prekių ženklu. Prekybos tinklas taip pat valdo prekių pristatymo į namus startuolį „LastMile“ ir nuosavo prekės ženklo elektroninę parduotuvę.