Vartojimo įpročiams kintant – tradicijos lieka: ekspertė įvardijo mėgstamiausius lietuvių daržoves ir vaisius
Prekybininkai pastebi, kad rinkdamiesi vaisius ir daržoves pirkėjai vis daugiau dėmesio skiria ne kainai, o kokybei ir šviežumui. Ir nors daržovių bei vaisių dar ne kiekvienas valgo reikiamą kiekį, tačiau, kaip teigia Jolanta Sabaitienė, prekybos tinklo „Iki“ vaisių ir daržovių ekspertė,jų į kasdienį savo racioną gyventojai įtraukia vis dažniau, drąsiau ragauja įvairesnius vaisius, tačiau meilė tradicinėms daržovėms neblėsta.
„2021 m. Jungtinės Tautos paskelbė tarptautiniais vaisių ir daržovių metais, o lietuviai į kasdienę mitybą jų įtraukia vis daugiau. Tačiau išaugusiai šios kategorijos paklausai įtakos turėti galėjo ir besitęsianti pandemija. Žmonės ėmė labiau rūpintis savo lėkščių turiniu, pradėjo daugiau gaminti namuose, vadovautis sveikos gyvensenos ir subalansuotos mitybos principais, į kasdienį savo racioną įtraukti daugiau šviežio maisto“, – sako J. Sabaitienė.
Svarbiausia – šviežumas
Ekspertės teigimu, pastebima, kad pirkėjai pastaruoju metu aktyviau eksperimentuoja ir su receptais ar renkasi išskirtinesnius ingredientus, daugiau dėmesio kreipia ne į produktų kainą, bet kokybę.
„Daržovių ir vaisių šviežumas – mūsų prioritetas, todėl itin didelį dėmesį skiriame bendradarbiavimui su viso pasaulio ir vietos ūkininkais. Užtikriname, kad mūsų parduotuvių lentynose atsidurtų ne tik šviežias derlius, bet ir egzotiškesni, išskirtinesni vaisiai ir daržovės“, – teigia J. Sabaitienė.
Ji tikina, kad vaisių ir daržovių šviežumą bei kokybę užtikrina trumpa tiekimo grandinė. Lietuvoje užauginti vaisiai ir daržovės jau kitą dieną atsiduria parduotuvių lentynose: vakare juos nuskynus ryte jie jau pristatomi į sandėlį, o po kelių valandų prieinami ir pirkėjams. Tai ypač svarbu itin trumpo galiojimo produktams – uogoms, ką tik skintiems pomidorams, agurkams, salotoms.
Vartojimo įpročiai kinta
Kaip teigia J. Sabaitienė, pastaruoju metu pirkėjai daugiau dėmesio skiria ne kainai, o produktų kokybei bei skoniui, todėl parduotuvėse galima rasti kur kas daugiau vaisių ir daržovių veislių nei prieš dešimtmetį. Anot jos, vienas iš labiausiai pastaruoju metu išpopuliarėjusų produktų – avokadai. Jų pardavimai auga nuolat.
„Anksčiau turėjome vieną avokadų rūšį, o dabar pirkėjai jau skiria jų veisles, daug labiau vertina sunokusį avokadą, prioritetą teikia skoniui. Ta pati taisyklė galioja ir pomidorams. Šiuo metu vietoj paprastųjų raudonųjų pomidorų pirkėjų krepšeliuose vis dažniau atsiduria avietiniai, vyšniniai, slyviniai pomidorai. Be to, pirkėjai eksperimentuoja ne tik su jų rūšimis, bet ir spalvomis. Norėdami, kad maistas lėkštėje atrodytų kuo patraukliau jie renkasi geltonuosius, juoduosius kumato pomidorus“, – tvirtina ekspertė.
Egzotiniai vaisiai, tokie kaip persimonai, pirkėjams taip pat seniai nebėra naujiena, sparčiai auga ir sunokusių mangų vartojimas. Didėja ir kitų daržovių, tokių kaip smidrai, baklažanai, pankoliai, kukurūzų burbuolės populiarumas. Žmonės vis dažniau ieško ir šviežių prieskonių. Iš jų mėgstamiausi – bazilikai. Didėja ir ekologiškų vaisių bei daržovių paklausa.
Pasak ekspertės, dar viena didelio pirkėjų dėmesio susilaukianti kategorija – uogos. Nors pagal uogų suvartojamą kiekį lietuviai vis dar atsilieka nuo Vakarų Europos šalių, pastebima, kad kasmet perkama vis daugiau braškių, šilauogių, aviečių ir gervuogių.
Visgi, kaip teigia ekspertė, kalbant apie vaisius ir daržoves – tarp pirkėjų, skirtingai nei kitose Europos valstybėse, jau daugelį metų populiariausi išlieka bananai ir bulvės. Pasak jos, panašu, kad bananai ir bulvės – lyderių pozicijų užleisti nežada ir artimiausiais metais toliau išliks itin mėgstami ir gausiausiai vartojami.